De meest voorkomende fouten die een sponsor maakt in netwerken

Als jij een distributeur bent van een product of dienst van een netwerkmarketing bedrijf heb je een aantal verantwoordelijkheden. Wil je succesvol worden binnen je bedrijf dan dien mensen te enthousiasmeren voor je product of dienst zodat je een netwerk cq team kunt opbouwen. De kracht van netwerkmarketing is dat je een team bouwt en samenwerkt om zo allemaal succesvol te worden.

Dit betekent dat je dus een toegewijd besluit moet maken en dat je alles dient te doen wat nodig is en niet alleen dat wat jou goed uitkomt. Stap jij als nieuwe distributeur in een netwerkmarketingbedrijf dan heb je ook een “sponsor”. Wat is een sponsor? Jouw sponsor is de persoon die jou heeft uitgenodigd om de netwerkmarketingmogelijkheid te bekijken en waar je als nieuwe distributeur bent gestart. In deze blog ga ik je uitleg geven wat netwerkmarketing precies is en ook wat de taak van een sponsor is binnen netwerkmarketing. Tevens ga ik je informeren over de meest voorkomende “fouten” die een sponsor maakt.

Wat is netwerkmarketing? Netwerkmarketing, ook wel bekend als aanbevelingsmarketing, is een zakelijk distributiemodel waarbij producten of diensten rechtstreeks aan gebruikers worden verkocht door onafhankelijke vertegenwoordigers of distributeurs. Het onderscheidende kenmerk van netwerkmarketing is het gebruik van een uitgebreid netwerk van distributeurs dat men opbouwt. Door te netwerken creëer je een groep mensen om je heen die met jou gaan samenwerken om zo gezamenlijk succesvol te zijn. Je moedigt jouw distributeurs aan om ook andere mensen te enthousiasmeren en werven om deel te nemen aan het team van distributeurs. De nieuwe leden die jij zelf werft, maken deel uit van jouw team en jij verdient commissies op basis van rekrutering van je team.

Hoe ziet het eruit in de praktijk als je als nieuwe distributeur start in bv netwerkbedrijf X. Jij bent gestart als nieuwe distributeur van netwerkbedrijf X en bent enthousiast. Je gaat er helemaal voor om succesvol te worden, je wilt geld verdienen. Je deelt je enthousiasme over je bedrijf met familie en vrienden en op social media. Je gaat aan de slag om nieuwe distributeurs te vinden en te rekruteren voor je bedrijf. Binnen 1 maand heb je bijvoorbeeld 3 mensen gevonden die ook willen starten en investeren binnen jouw netwerkmarketingbedrijf X. Je bent de sponsor voor je 3 nieuwe prospects.

Wat is nu jouw taak als sponsor? Jouw eerste taak is om je prospect te helpen met registeren en samen met je prospect een plan/doel te maken. Je deelt jouw kennis over netwerkbedrijf X met je prospect.

Je zorgt dat je prospect altijd op to date is van de laatste nieuwe informatie. Je beantwoord vragen die je prospect heeft. Je helpt je prospect en je geeft zelf het goede voorbeeld. Je houdt regelmatig contact met je prospect en bent bereid om te helpen.

Je ziet dat een sponsor een grote verantwoordelijkheid draagt.

Jij bent enthousiast en doet wat je taak als sponsor inhoudt. Je schrijft je nieuwe prospects in en helpt met een plan opstellen hoe te starten en nieuwe prospects te werven. Je deelt jouw kennis met je prospect en legt uit dat hij/zij ook mensen dient te enthousiasmeren en werven om zo zijn of haar eigen team te bouwen. In de praktijk zie ik wel dat er toch wel fouten worden gemaakt door een sponsor. Fouten die als resultaat hebben dat de sponsor niet het succes bereikt dat hij of zij voor ogen had. We zijn natuurlijk allemaal maar mens en iedereen maakt fouten. Hieronder ga ik je de meest voorkomende gemaakte fouten laten zien die een sponsor maakt. Ik laat je deze fouten zien zodat jij deze fouten niet hoeft te maken als je sponsor bent. Jij hoeft het wiel niet nogmaals zelf uit te vinden.

Veel voorkomende fouten die een sponsor maakt

  • Prospect inschrijven die niet echt gemotiveerd zijn om het werk te doen dat nodig is. Je schrijft bijvoorbeeld je oma van 90 jaar in je team om een inschrijving te hebben. Je weet echter al vooraf dat oma niet gaat netwerken en nieuwe prospects gaat werven. Schrijf alleen prospects in die een toegewijde beslissing nemen om dat te doen wat nodig is om succesvol te worden en schrijf geen mensen in die niet echt gemotiveerd zijn.
  • Prospect geld voorschieten om de inschrijfkosten te kunnen betalen. Schiet prospects geen geld voor omdat ze op het moment dat ze willen instappen het inschrijfgeld niet kunnen betalen. Als een prospect wil inschrijven in je netwerkbedrijf X zal hij of zij zelf de inschrijfkosten moeten betalen. Veel sponsors schieten het geld voor en spreken met de prospect af dat ze het geld terug kunnen betalen als ze bonus hebben verdiend. In de praktijk zie je echter dat veel prospects of stoppen of het werk niet doen wat gedaan moet worden en dat jij als sponsor naar je voorgeschoten geld kunt fluiten.
  • Het werk voor je prospect doen om zo sneller te groeien. Jij bent enthousiast en vertelt je prospect dat jij wel mensen zal werven en deze in de structuur onder je prospect gaat zetten om zo sneller te groeien. Je prospect vindt dat prima en doet uiteindelijk zelf helemaal niets. Je prospect leunt volledig op jou en de groei van je team stagneert na verloop van tijd.
  • Niet het juiste voorbeeld geven. Als jij als sponsor nooit bij een zoom of een meeting bent, is het resultaat dat je prospect je gedrag kopieert en ook nooit bij een zoom of een meeting is. Stel prioriteit en neem je onderneming bloedserieus. Jij bent het voorbeeld voor je prospect.

Je ziet de taak van een sponsor is belangrijk. Begeleidt je prospect goed en geef het juiste voorbeeld. Alleen op die wijze word je succesvol met je team. Ik werk al jaren binnen netwerkmarketing en ken de klappen van de zweep om het zo te zeggen. Met alle ervaring die ik door de jaren heb opgedaan, heb ik in 2022 succesvol het bedrijf startmetonlinegeldverdienen.nl opgezet en help mensen succesvol worden en extra een inkomen op te bouwen. Wil je een eigen inkomen opbouwen?