Bron: Dirk Mulder
Sector Banker Trade & Retail
Metaverse is een nieuwe manier om contact te hebben met online inhoud. Niet langer via tweedimensionale applicaties op een mobiele telefoon of pagina’s op het web, maar websites in driedimensionale objecten. Surfen op een website verandert dan in rondlopen in een 3-dimensionaal gebouw of winkelcentrum, waar gebruikers met elkaar in contact staan als in-game personages of avatars.
Non-fungible tokens (NFT’s) zijn certificaten die eigenaarschap van digitale content aantonen. Dergelijke NFT-producten staan geregistreerd in een digitaal grootboek, oftewel een blockchain. Zo verkocht kunstenaar Beeple zijn digitale verzamelwerk “Everydays: the First 5000 Days” voor $69 miljoen. Ook werd de allereerste tweet van Twitter-oprichter Jack Dorsey als NFT verkocht voor ruim $2,9 miljoen.
Mensen brengen online meer tijd door dan ooit. De coronapandemie heeft dit verder aangejaagd. Als mensen meer tijd online doorbrengen willen ze daar ook onderscheidend zijn. Betere technieken en de ontwikkelingen op het gebied van virtual reality maken dat mogelijk. Merken spelen daar steeds beter op in. De Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley verwacht dat luxebedrijven in 2030 zo’n $50 mrd aan omzet uit de virtuele wereld kunnen halen.
Nike waagt zich bijvoorbeeld in deze virtuele wereld. Het bedrijf maakte eind 2021 de overname bekend van het Britse RTFKT Studios. Dat is een onderneming die digitale sportschoenen maakt. Nike zal dankzij deze overname de ‘digitale transformatie’ kunnen versnellen. Sporters en kunstenaars kunnen zij nu bedienen ‘op het snijvlak van sport, creativiteit, spel en cultuur’.
Kledingmerk H&M gaat klanten een driedimensionale winkelervaring bieden in een virtuele winkel in Ceek City op het Indiase metaverse platform CEEK. Klanten kunnen door de winkel lopen, het product kiezen dat ze willen en de aankoop doen in het CEEK City universum. H&M is daarmee de eerste kledingwinkel in de metaverse.
Ook merken als Gucci, Ralph Lauren en Burberry zijn actief in de wereld van de virtuele mode. Negentien miljoen mensen wandelden door de Gucci Garden in de game Roblox, waar het Italiaanse luxemerk 31 producten aanbood. Vaak ook met een fysiek exemplaar erbij, een combinatie die vaker is te zien bij de duurdere merken.
Voor H&M, Gucci of Nike is het aanbieden van virtuele mode op dit moment vooral goede reclame. Zij willen aanwezig zijn waar hun fans zich begeven. Voor een toenemend aantal (jonge) consumenten betekent dat dus ook aanwezig zijn in hun virtuele wereld.
Modebedrijven kunnen niet achterblijven bij metaverse en NFT’s. Want deze technologische ontwikkeling zal beïnvloeden hoe we kopen en hoe kleding wordt gemaakt.
Het is moeilijk te voorspellen of, en wanneer het grote publiek zich zal storten op digitale mode. Want er zijn nogal wat hobbels. Zo is het gebruikelijke betalen in cryptomunten niet voor iedereen weggelegd; hoewel veel verkopers ook andere betaalmethodes aanbieden. Daarbij speelt ook de ongrijpbaarheid van deze trend. Zo’n virtuele wereld lijkt allemaal ver weg.
Retailers doen vooral mee uit angst om de trend te missen. Want door niet mee te doen, kan je te laat zijn. Het kan daarom slim zijn te onderzoeken of je er wat mee kan doen. Ga op zoek naar kennis, of zoek de samenwerking met partijen die ervaring hebben in de metaverse of met NFT’s. Maar stap er niet blind in en zorg dat je een doelstelling hebt. En ook belangrijk, ga er niet vanuit dat er direct geld mee te verdienen is.
Deze podcast duurt 30 minuten. De podcast dateert van januari 2022.